Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Thursday, May 13, 2010

Perlu Ke Tinggi Suara Bila Marah Orang?


 Credit:Google


Setiap orang memang ada perasaan marah. Ada setengah orang dapat mengawal perasaan marah dari menguasai diri. Ada juga yang memang tak dapat control langsung, yang ni jenis orang yang panas baran punya.


Pantang silap sikit, pasti bom meletup. Parah kalau macam tu. Semua orang takut kalau sikap panas baran tak dikawal. Saya sendiri pun, kalau boleh tak mahulah berkawan dengan orang macam ni. Tapi kalau dah jodoh jadi kawan, terima je. Kalau dia marah, kita cabut jelah. Jangan tunggu lagi. Nanti panas telinga tu…ha2.


Bukan tak boleh marah orang tapi ada batasnya juga. Fikir juga perasaan orang yang kita marah tu. Lainlah kalau orang tu kita ajar & tegur banyak kali perangai masih bermasalah. So…silalah marah dia. Mana tahu dapat dengar cakap..ha2.


Marah marah juga tapi jangan sampai tangan je. Dan satu lagi meninggikan suara. Tahulah suara anda boleh pecahkan cermin kat bilik air tu, kalau nak buat macam tu pergilah jauh2 kat dalam hutan sana tu ya. So, aman sikit hati orang lain..he3.


Saya ni memang pantang kalau kena marah. Tak suka. Nak marah orang pun payah juga. Bukan tak de perasaan marah. Cuma tak suka. Sebab tiap kali kena marah or rasa marah, hati rasa tak senang. Kalau boleh nak elakkan je parasaan marah ni. Buat biasa.



Emmm…anda macam mana pula? Perlukah anda marah orang dengan sound suara yang tinggi? Rasa no needlah. Bukannya orang pekak pun. Apa2 pun jangan biarkan perasaan marah menguasai anda kerana akibatnya memang tak bagus. Fikir2kanlah!!

10 comments:

cahayachenta said...

stakat ni kalo aku marah2 org pn aku x tengking2.. aku hati lembut... aku x sampai tahap nak jatuhkan maruah org... pd aku kan, dr nk tngking org ke apa, better jauhkan diri dr org lain wktu kita sdang marah.. so kalo terkeluar sesuatu dr hati kita xda la diorg terasa...

SheY PuLL said...

x patut2...sabar ye awk..:)

MSR said...

teringat kisah rasulullah dan sahabatnya saidina abu bakar.

Satu hari ketika mereka sedang duduk berehat datang seorang lelaki datang memaki hamun serta mengeluarkan kata-kata kesat. Rasulullah hanya diam sahaja. Setelah beberapa ketika, Abu Bakar yang tidak dapat menahan kemarahan terus memarahi lelaki tersebut. Ketika itu juga Rasulullah terus beredar dari situ.

Abu Bakar yang kehairanan dengan tindakan Rasulullah itu bertanyakan baginda tentang perlakuannya itu tadi. Rasulullah menjawab, 'Ketika lelaki itu sedang memaki hamun kita dan kita sedang mendiamkan diri, datang malaikat mencatat amalan lelaki tersebut. Tapi apabila engkau membalasnya malaikat pun beredar dan syaitan mula datang mengambil tempat. Itu sebab aku beredar dari tempat tersebut.'

LUKISAN PENA said...

erm..betol2..tujuan asal marah untuk menegur..

tenguran ada satu objektif iaitu untuk memberi kesedaran bila ada orang buat salah..

kalau guna kaedah positif untuk menyedarkan orang tu kan molek

nurfaiz shaidan said...

tak perlu :)

Aidi-Safuan said...

hahahaa...mane ade orang marah dengan suara slow. dalam drama boleh la buat camtuh. :P

yangbaik said...

kalo nak marah tak perlu la jerit2 nanti hilang suara... hehehe

Nisaeciz said...

kalau saya tengah marah sangat, automatik suara saya tinggi. bukan niat nak tengking, tapi masa terasa telinga panas, muka dah merah, mata saya berair merah, suara automatik tinggi. panas baran nii susah nak hilangkan..

nak tgk apa yg kamu sudi komennn = Tafsiran mimpi [ Part 1 ]

ellis suriyani said...

ye..x perlu tinggi suara marah org..cakap elok2 je sudeh la..

Admin said...

ya btl...tp kdg2 org tk dpt kawal perasaan marah ni...tkeluar mcm tu kemarahannya..hehehe

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."