Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Friday, April 23, 2010

Panduan Miliki Anak Ramai Bagi Yang Ingin Anak Ramai2 Tak Terkira!!

Hiasan semata2.
(Credit:Google)

Bagi anda yang ingin memiliki anak ramai or dalam delima untuk menjaga anak yang terlalu ramai ni. Sini ada 3 panduan yang boleh anda ikuti. Mana tahu dapat kurangkan stress ke apa, or sebagai langkah berjaga2 di masa depan. Yelah mana tahu dapat anak ramai. Setiap kali proses dapat anak kembar macam gambar kat atas tu. Cutekan?


3 panduan ni meliputi aspek fizikal, emosi dan mental......silalah baca kalau nak sangat anak ramai..he3.


Fizikal:

- Didik anak berjimat dan ajak mereka berfikir apa yang boleh dilakukan bersama untuk menambah pendapatan.

- Jana pendapatan (termasuk anak) dengan mengusahakan apa saja perniagaan berasaskan kemahiran seperti mengajar mengaji, kelas tambahan atau memasak.

- Jangan malu dan bersikap pentingkan diri sendiri. Isteri seharusnya lebih faham keperluan keluarga. Jangan biarkan suami sendirian mencari pendapatan. Tekanan boleh mengakibatkan masalah lain.

- Ketika makan, amal tabiat biar bertambah, jangan terbuang. Jangan jijik untuk mengutip sisa makanan yang jatuh. Amalkan makan secara bersaprah.

- Elakkan berbelanja dipengaruhi orang lain, gaya hidup atau status. Berbelanja untuk keperluan asas. 

 Hai....tgk saya ke?

Emosi:

- Lapang dada dan sentiasa memaafkan. Faktor penting apabila bajet merudum, tetapi hati reda dan sentiasa bertawakal kepada Allah.

- Jangan keluh kesah, apatah lagi merungut, banyakkan berdoa.

- Sentiasa kreatif mencipta suasana ceria dan menghiburkan, contoh: "Hari ini Umi cipta hidangan istimewa untuk anak-anak Umi yang comel dan baik iaitu jemput-jemput bervitamin." Pada hal setiap hari dihidangkan dengan jemput-jemput.

- Tekanan ialah bagaimana kita mengendalikan perasaan dan penilaian kita pada kehidupan seharian.

- Ubah cara bercakap dengan anak dan suami. Kita mungkin kurang wang, tetapi lebih mewah kasih sayang, jadi apa yang kurang?

- Ajar anak menilai dan menerima (muhasabah). Barangkali kita ada melakukan kesilapan, jadi apa yang diberikan oleh Allah adalah wajar.

elo....dah habis baca?

Mental:

- Banyak membaca al-Quran dan berbincang secara positif misalnya, bagaimana Allah berurusan dengan hamba-Nya dalam soal rezeki.

- Kuatkan pergantungan hati dengan-Nya.

- Banyakkan berdoa (tidak semestinya di atas sejadah), bercakap dan mengadu dengan-Nya. Ini adalah terapi paling berkesan.

- Syukur yang tidak putus.

- Banyakkan sedekah kepada anak-anak dan suami melalui perbuatan dengan memasak sebaik mungkin, membasuh, mengemas rumah tanpa bersungut, bercakap menggunakan bahasa yang manis dan menghiburkan serta saling menghargai, sentuhan menerusi peluk dan belaian dengan lebih kerap.

- Memaafkan kesalahan orang sebagai penghargaan untuk diri sendiri.

Sumbangan dr: Noor Jannah

2 comments:

LaNuNsepet said...

lanun nak anak ramai..
tp org sekarang kwin lewat..
jd peluang anak ramai tu tipis..

skrg kan pmpn bekerjaya...
lanun kena tambah cawangan agaknyer kot..he3

Admin said...

amboi bukan main lg asyik fikir nak tambah cawangan je....

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."