Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Tuesday, January 5, 2010

Macam-Macam Hal.....Profesor Mahu Cipta Otak Tiruan

Biar btl...dapat ke cipta otak tiruan????

GENEVA - Seorang doktor dan jurutera komputer berketurunan Israel, Profesor Henry Markram (gambar) mengumumkan bahawa beliau dan pasukannya akan mencipta otak tiruan pertama di dunia menjelang tahun 2018, lapor sebuah akhbar semalam.

Bertempat di tepi Tasik Geneva, profesor berusia 47 tahun itu sedang giat membina otak tiruannya yang dinamakan projek Otak Biru dengan menggunakan silikon, emas dan gangsa.

Hasil ciptaan yang terbaru itu mungkin dianggap sejenis makhluk dan dalam tempoh sedekad, makhluk rekaannya itu boleh berfikir, mempunyai perasaan dan lebih hebat lagi mampu jatuh cinta.


Projek Profesor Markram itu digolongkan sebagai percubaan paling luar biasa dalam sejarah saintifik.

Berpuluh-puluh juta euro telah mengalir ke makmal saintis itu di Institut Minda Otak Politeknik Ecole, di Lausanne bagi menjayakan projek itu manakala penyumbangnya termasuk pentadbiran Switzerland, Kesatuan Eropah (EU) selain beberapa firma swasta seperti gergasi perisian komputer IBM.

Profesor Markram bukan membina robot yang meniru pergerakan manusia seperti ditonjolkan dalam filem sains fiksyen, sebaliknya beliau mahu menguraikan otak manusia sehingga ke peringkat terkecil iaitu sel sebelum hubungan di antara berbilion-bilion sel otak itu dianalisis seterusnya 'dipetakan' ke dalam komputer.

Hasilnya, otak tiruan yang dinamakan Otak Biru itu boleh berfikir dan berperasaan seperti manusia tetapi ia berada di dalam sebuah super komputer.

"Kami akan melakukannya menjelang 2018. Kami memerlukan banyak wang tetapi saya memperolehnya," kata Profesor Markram.

"Cuma segelintir saintis di dunia ini yang memiliki sumber kewangan seperti ini," tambahnya. - Agensi..KOSMO

6 comments:

profnotetree said...
This comment has been removed by the author.
zack zukhairi said...

yahudi...yahudi...sejak azali kau cuba lawan kuasa Allah...

Admin said...

emmm itulah..mcm2

Ruby said...

WAH... tiada siapa yang boleh mlawan kuasa Allah s.w.t... Tak bersyukur langsung dengan apa yang diberi secara percuma.. sigh.

:(

Unknown said...

yahudi tetap yahudi

sukiminna said...

haha..tgk aje ler jadi ke tak

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."