Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Monday, January 18, 2010

Cinta Kedua, Mampukah Aku Menerimanya?




Kata orang cinta pertama memang indah dan sukar untuk dilupakan kerana ia adalah satu detik permulaan hati anda mula menyintai dan menyayangi seseorang. Kalau boleh anda sepenuh hati ingin menjaga hubungan tersebut dan ingin cinta pertama itu diakhiri di jinjing pelamin.

Memang beruntunglah pasangan yang bercinta kali pertama hubungan mereka diakhiri di jinjing pelamin. Menjadi suami isteri dan hidup bahagia ke akhir hayat. Saya juga mengimpikannya dan pasti anda juga..kan? Tapi bila halangan mula menodai hubungan cinta pertama anda. Apakah anda buat?

Bah kata orang, kalau dah tak ada jodoh nak buat macam mana. Berkeras-keras anda mahu yang anda impikan. Kalau tak ada jodoh, tak dapat juga. So, terpaksalah berserah pada takdir. Itulah hidup. Apa yang kita inginkan, tak semestinya kita akan dapat. Mungkin ada haikmah sebaliknya. Mana tahu jumpa orang kedua yang lebih baik dari yang pertama.

Persoalannya, mampukah anda menerima cinta kedua, bila hati anda masih pada yang pertama? Kenangan indah saat cinta pertama memang sukar nak lupakan. Lebih-lebih lagi punca perpisahan bukan atas sebab kecurangan atau perselisihan faham. Perpisahan berlaku hanya sebab family tidak menyukai pilihan anda, perbezaan agama atau bangsa dan perbezaan darjat. Itu lagi sukar nak melupainya.

Tapi sampai bila nak mengingati saat indah itu? Sampai usia lanjut atau ke akhir hayat? Memang sukar nak katalah. Ia bergantung pada diri orang itu sendiri. Kalau anda mempunyai kekuatan untuk menerima cinta kedua. Terimalah. Mana tahu ia memberi bahagia sepanjang hidup anda. Kalau tak, masih ada cinta lain menunggu anda.

Jangan biarkan cinta pertama membuat anda sukar untuk menerima cinta seterusnya. Kalau kita tak mencuba membuka hati untuk kali kedua pada orang lain. Kita pasti tak tahu apakah ending hubungan tersebut. Lebih baik mencuba dari tak. Bahagia atau derita sesebuah perhubungan cinta, itu adalah lumrah kehidupan. Kita harus menerimanya seadanya. Walaupun kadang-kadang terpaksa kerana keadaan.

Moga cinta sejati menemani hidup kita semua. Moga bahagia menyinari hari-hari yang kita lalui. Agar ia lebih bererti dalam meniti hidup yang makin hari makin mencabar. Senyum ceria selalu….ok.

Nukilan; 


6 comments:

ezzati said...

kalo cinta yang ke 8 camna lak..hehe..

cinta pertama mmg spesel.. :)

Jard The Great said...

ehehehe.. ku cinta pertama pon blom pernah merasai lagi =p

nursarah said...

tak semestinya cinta pertama tu yang the best..


yang penting aku menunggu cinta terakhir.

::aMaD:: said...

kdg2 Allah tarik sesuatu dari kite sbb nak bagi yg lebih baik kpd kita. so keep faith in HIM!

cikgu math sy ckp (apakah?) cinta yg plg bahagia ialah last love of a man that meets with the first love of a woman. maybe ade kebenarannye.

so, as u said, betol lah..kene move on je. yang lps,lps lah. percaya kt diri sendiri. syg kt diri sndiri dulu. dan doa lah sntiasa mntak jodoh terbaik.

(^__^)v

^ ZuMaWaMBa ^ said...

\(^_^)/ cinta ptama mmg indah..
|
|
-> (=.=') still x dpt nak trime cinta kedua.. huhu

Admin said...

apa2 pun pilihan masing2

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."