Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Saturday, November 27, 2010

Mengapa Wanita Mudah Menangis? Adakah Air Mata Wanita Terlalu Murah?

Credit:Google

 
Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita maka bermalamlah dalam kegelapan.
 
 
Persoalannye apa yg myebabkan wanita mudah menangis? Adakah saja2 je mereka nak nangis? Or ingin dapat phatian dr seorang yg disayanginye? Or memang lumrah wanita itu sendiri yg memang mudah menitiskan air mata? Or air mata seorang wanita itu terlalu murah harganye?
 
 
Apa pun sebab yg diberikan, sebenarnya wanita menangis adalah berpunca beberapa faktor. Persoalan mengenai ' Mengapa wanita menangis??' ini telah berjaya dirungkaikan oleh Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah, dalam sebuah rancangan TV. 
 
 
Jadi, disini dihighlightkan beberapa informasi yang diperkatakan oleh beliau:
 

1) Punca wanita menangis.

-Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)

-Mengurangkan stress.

-Tanda keinsafan @ penyesalan.

-Sebagai ugutan emosi.

 
Seperti kita maklum, perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini, membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekelilingnya. Daya tumpuan akal seseorang wanita , banyak dipengaruhi oleh emosi samaada ia memberi kesan baik mahupun buruk.


Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2 @ 3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3.


2) Kesan tangisan.

-Dapat perhatian

-Suasana rumah tangga tergugat.

-Lelaki jadi bingung.

-Orang lain dapat mesej.

-Mata bersih dan sihat.

Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum dan orang senyum, sudah semestinya dia gembira..


Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:

1) Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih
= Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2) Selalu berdoa kepada Allah.
3) Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4) Sentiasa tersenyum - Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.
 
 
Nk nangis...huhuhu


Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati - Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. ( Ia terpendam dan terbuku dalam hati. )


Kena cari punca tangisan.

- Ramai yang tidak tahu, bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar @ tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis. So, control your voice projection!!


Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga.



Kesimpulannye...bagi aku, wanita menangis sebab jiwa mereka terlalu sensitif dan ingin luahkan rasa yg terpendam dalam hati mereka. Maybe adakalanye mereka tak mampu nak luahkan dengan kata2. Sebab itulah dengan cara menangis saja dapat menenangkan hati mereka. Untuk sebab lain tanya wanita itu sendiri...hehe.

7 comments:

princeduyong said...

menangislah sepuasnya...jika itu memberi seribu kepuasan...

Admin said...

btl...lepas tu baru lega...hehehe

LokLink said...

betul2 sgt betul . .

Nadia arRumaisha said...

saya suka menangis sebab itu menghilangkan tekanan di hati saya... biar apa org nak kata...btw, perempuan nangis tak semestinya dia manja atau lemah.... itu cara untuk meluahkan segala rasa marah, merajuk, sedih, kegembiraan......(^__^)

Admin said...

tq semua...mmg btl, wanita nangis bkn suka2, pasti ada sbb...

wadud@duad said...

pergh..
camtuh upanya..
hehehe...
time kasih, banyak info wadud dapat..:D

Admin said...

sama2 wadud...:)

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."