Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Wednesday, July 28, 2010

Edisi Imbasan: Kahwin Cerai, Sekilas Pandangan

Credit: Google
Dalam membuat keputusan berkahwin, adakah anda pernah terfikir apa sebenarnya tujuan anda berkahwin? Adakah kerana ikutan nafsu semata-mata ataupun kerana anda ketika itu asyik di lamun cinta asmara? Mungkin juga kerana faktor usia yang mendesak anda berkahwin tanpa memikirkan keserasian ataupun tempoh untuk mengenali si dia agak singkat.


Selain itu, faktor rakan sebaya juga boleh menjurus kepada kahwin awal. Yelah nampak semua kawan sebaya sudah berumahtangga, anda pun terasa ingin mengikut jejak mereka kerana takut dikatakan tidak laku. Jadi terus mengambil keputusan untuk memilih sesiapa saja yang anda kenal dalam masa yang agak singkat tanpa mengenal hati budi masing-masing.


Sebenarnya tidak salah pun untuk berkahwin awal dan memilih si dia yang anda kenali dalam masa yang singkat. Kalau itu sudah jodoh, ia tidak akan menjadi masalah. Tapi kalau itu pilihan yang salah, macam mana pula?


Cuba fikir dalam masa yang agak singkat anda mengambil keputusan kahwin dengan si dia tanpa anda tahu sejauh mana hati budi si dia. Apa akan berlaku sekiranya sesuatu yang kurang baik berlaku dalam hubungan selepas kahwin anda. Sekiranya pilihan anda betul, pasti ia akan membawa kebahagian hingga akhir hayat. Tapi sebaliknya, ia akan membawa sejarah hitam dalam hidup anda, iaitu perceraian yang sering melanda masyarakat kita sekarang.



Entah kenapa dalam masyarakat sekarang ni asyik mahu bercerai saja. Ada yang hidup sampai 10 tahun juga masih mahu bercerai. Bukan itu saja, pasangan yang usianya sudah lanjut pun nak bercerai. Saya terfikir, adakah tempoh selama itu, tidak mampu membawa nostalgia indah semasa hidup mereka bersama? Adakah hanya setakat itu hidup untuk bersama sebagai suami isteri yang sudah tersurat dalam takdir mereka?


Adakah kerana faktor pihak ketiga yang tiba-tiba muncul dalam hidup salah seorang pasangan anda hingga merosakkan hubungan suami isteri yang terbina selama ini? Tak sangka, dalam sekelip mata hubungan yang terbina hilang bergitu saja. Entah mana perginya nilai sebuah perkahwinan agaknya.


Kahwin cerai, kahwin cerai. Seronokkah macam itu, tapi itulah fenomena yang berlaku sekarang. Paling senang kita tengok ialah dalam kehidupan artis. Ramai bukan yang kahwin cerai ini. Penyebab yang sering diberi ialah tiada keserasian lagi dalam hubungan mereka ataupun kemunculan pihak ketiga yang menghancurkan mahligai indah yang terbina selama ini.


Ingin kahwin dalam usia muda atau tua, dalam tempoh singkat ataupun lama. Semua itu terpulang sejauhmana anda menilai sebuah perkahwinan yang anda bina. Sejauhmana juga anda cuba mempertahankan nilai cinta masa anda mula-mula di landa asmara dulu. Tapi mampukah kita menghindari perceraian bila ia mula mengetuk pintu perkahwinan anda? Tepuk dada tanya hati dan minda anda. Semuanya bergantung sejauhmana pertimbangan anda dalam menilai cinta dan perkahwinan anda bina.


Nukilan;



2 comments:

Aidi-Safuan said...

taknak kawin. boring! :P

Admin said...

ye ke...emm tk pelah

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."