Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Wednesday, June 16, 2010

Sejauhmana Cikgu, Pendidik Generasi Harapan Bangsa & Negara Menjadi Tauladan Generasi Sekarang & Akan Datang


 Credit:Google


Memang tidak dinafikan peranan dan jasa seorang cikgu besar dalam mendidik generasi sekarang untuk menjadi generasi harapan bangsa dan negara yang akan membangunkan ekonomi negara kita akan datang. Tapi persoalannya, sejauhmanakan peranan cikgu sebagai pendidik yang menjadi tauladan generasi sekarang?


Cuba kita lihat, akhir2 ni terpampang berita hangat mengenai seorang ustazah yang mengajar disebuah sekolah di Semenanjung mengadakan hubungan terkutuk dengan kekasihnya. Itu yang aku baca secara kasarlah. Aku pun ingat2 lupa kes itu. 

Beberapa hari lepas juga aku ada terbaca mengenai cikgu menampar pelajarnya dan paling latest aku baca di blog salah sorang geng blogger mengenai cikgu yang rogol pelajar sendiri. Itukah cikgu yang dikatakan menjadi tauladan dan pendidik generasi sekarang or masa depan? 


Nak salahkan cikgu sepenuhnya memang tak patut. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab kita ni manusia memang tak pernah lari dari melakukan kesilapan. Cikgu pun manusia biasa. Bukannya Angel yang tak pernah lakukan kesilapan. Cuma peranan mereka sebagai pendidik memang kerap dipersoalkan apabila nila setitik merosakkan susu sebelangga. 


Bagi aku cikgu yang mempunyai kelakuan yang buruk, patut disingkirkan dari bidang perguruan. Buat cemar bidang perguruan je, kalau ada cikgu macam tu. Bukannya nak mendidik pelajar, ni buat rosak adalah. Aku memang protes habis2 cikgu yang berkelakuan tak baik ni. Tendang cikgu jahat terus, jangan simpan. Nanti berkurap pula…he3. Apa pula pandangan anda?


(Draft entry yg spatutnya bulan lepas aku post......biasalah lupa, so lambat sikit)

2 comments:

cik paro said...

cikgu jahat pun ada ea..
nsb baik cikgu aku dulu semua ok2 walaupun sangat garang..
tapi berjaya mendidik aku!

Admin said...

maya pun...biasalah manusia katakan...

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."