Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Sunday, June 27, 2010

Masalah Jantina Selesai, Akhirnya Seorang Pondan Berjaya Masuk Pondok Agama

Seorang lelaki yang sejak kecil dianggap secara undang2 sebagai perempuan sebab masa kelahirannya Bidan tak dapat melihat jelas alat kelaminnya, akhirnya berjaya juga masuk sekolah pondok agama. Emmm...macam2 halkan berlaku dalam masyarakat kita ni.


Lelaki disangka perempuan. Nasiblah ada alat or keadah terkini yang moden dapat mgenalpasti jenis jantina ni. Kalau tak maybe payah dia nak masuk sekolah pondok agama. Entahlah...agak2 je. Tapi kalau secara dasar lelaki, kita boleh tengok pwatakannya kan?


Tapi tak sekarang. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab ramai juga lelaki yang berpwatakan perempuan sekarang. Buat pembedahan sana sini. Pakai pakaian perempuan. Sampai kadang2 kita sendiri keliru dia tu perempuan or lelaki. Itulah teknologi sekarang. Boleh ubah fizikal seseorang mengikut kemahuan mereka. Walaupun taklah seratus peratus berubah. Macam2...apa2 jelah.




SEMARANG - Seorang remaja Indonesia yang gagal memohon memasuki sebuah sekolah agama terkenal dekat sini kerana masalah jantina, menarik nafas lega apabila disahkan secara rasmi oleh pasukan perubatan kerajaan sebagai lelaki.


Maemunah selama ini dianggap secara undang-undang sebagai perempuan apabila bidan yang menyambut kelahirannya 15 tahun lalu di Desa Tambaksari Kidul, Kecamatan Kembaran, menyangka dia perempuan kerana tidak jelas alat kelaminnya.

Namun, dia lebih berperwatakan lelaki ketika membesar sehingga menyebabkan ibu bapanya, Sarni dan Kunaedi Wartim memohon bantuan ihsan pihak berkuasa wilayah Jawa Tengah untuk membiayai pemeriksaan dan pembedahan kecil bagi pengesahan jantina.

"Sejak kecil dia dilayan sebagai perempuan oleh ahli keluarga sendiri dan masyarakat setempat selain berpakaian perempuan walaupun perangainya macam lelaki sebelum akhirnya pihak Hospital Karyadi mengesahkan dia memang lelaki," kata ketua desa, Joko Suryanto. - Agensi

10 comments:

wawan said...

muka pun dah macam lakiiii

nas said...

huhu...syukurlah...masalah selesai...:)

Sha-na.Szied said...

sian dy..
sebaik da sudah sumenya..

Admin said...

itulah....nasib ok...hehehe

Umisofwa said...

Dalam Islam pula bagi insan yang menghadapi 'kecacatan genital' kerana terdapatnya dua jenis alat sulit yang memang sejak lahir (bukan diubah melalui pembedahan) mereka ini dipanggil 'Khunsa' dan kalau tidak silap saya cara ulama silam mengukur sama ada seseorang yang 'khunsa' itu berjantina perempuan atau lelaki ialah dengan memastikan saluran air kencingnya berfungsi di alat sulit yang mana satu, sama ada pada alat sulit lelaki atau permpuan. Jika berfungsi pada jantina perempuan maka dia perempuan begitu juga sebaliknya. Tapi sekarang teknologi lebih canggih..syukurlah..sesungguhnya 'pondan' dan 'khunsa' adalah dua istilah berlainan. 'Khunsa' ialah yang mengalami kecacatan genital (terdapat dua alat sulit) tetapi 'pondan' mereka dgn nyatanya mempunyai alat sulit lelaki, cuma berperasaan lembut.Cuma mahu berkongsi maklumat :), Terima kasih.

Admin said...

tq for u info...bagus juga sharing2..baru maya tau.....pernah dgr...cuma tk pasti je..tq ya

.::WaNiE::. said...

alahai kesian jugak eh

Admin said...

itulah wanie...cian kan

~mrs azmi~ said...

maaf, rasanya lagi molek di panggil sebagai 'khunsa' kan? instead of 'pondan'

Admin said...

ok..tk jd mslh...hehehe

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."