Shopping Online Di Sini :) :)

Shopping Online

Rakan2 MayaKu

Wednesday, August 18, 2010

Setiap Apa Berlaku Pasti Ada Hikmahnya


 Credit:Google


Dalam melalui liku2 kehidupan bmacam dugaan dan halangan yg kita akan tempuhi. Setiap ujian yg dilalui, kadang2 memeritkan jiwa dan hati kita. Namun apa pun kita terpaksa menempuhnya kerana ia adalah sebahagian dari lumrah kehidupan. Walaupun perit kena telan jua. 


Seperti insan lain juga, aku tk pernah lari dr ujian yg memeritkan ini. Baru2 ini aku lalui satu pgalaman hidup yg ptama dalam sejarah pjalananku. Tak seperti ptama kali di duga dulu. Yg ini betul2 mbuat aku hilang arah (agaknyalah, sbb ptama kali mahu mpcayai dia). Namun syukur pada Allah kerana mberi aku sinar ketenangan yg amat bnilai dalam sejarah hidupku. Aku amat bsyukur kerana Allah masih myayangiku. Walaupun aku selalu alfa dengan kerenah duniawi.


Bila imbas kembali apa blaku, aku mbuat penilaian diriku seolah org bodoh saja. Seperti mana nasihat seorang sahabat lama yg memang tempat aku sering mgadu masalah. Tempat aku meluahkan apa tbuku dihati. Tempat aku menangis tanpa segan silu. Dia menasihati aku agar jangan menangis hanya kerana org itu. Buat apa nangis kepada org yg tak myayangi kita lagi. Awak menangis disini, dia entah gelak ketawa disana. Buat apa?



Apa dia cakapkan ada betulnya. Namun kenapa hati aku tak dapat mbenci dia dan entah kenapa aku rasa dia ikhlas terhadap aku. Aku ingin kebenaran apa blaku. Pasti ada sebab dia berbuat demikian. Apa pun aku serahkan kepada Allah. Aku rasa Allah telah mberi petunjuk buatku. Aku akan terima segala yg blaku dengan redha. Sebab setiap yg blaku ada hikmahnya. 


Aku tak mahu mbenci dia mahupun bdendam dengan dia. Aku tahu diri ini tak sesempurna insan lain. Aku pasrah dengan apa yg blaku. Pengalaman ini akan aku buat pedoman dalam hidup. Banyak pgajaran aku perolehi dari apa yg blaku.


Yg paling terindah aku temui ialah sesuatu yg aku tk duga iaitu rs ketenangan & kedamaian dihati bila pintu hidayah dihati dibuka untuk mhadap Allah yg Maha Pengasih & Penyayang. Satu pengalaman yg aku lalui mlm itu mbuat aku…entahlah aku sdiri tak tahu nak terangkan bagaimana. Aku seolah nampak suatu cahaya bsinar bdekatan dgn Al-Quran di tepi tpt aku tidur. Maybe aku bmimpi agaknya....dan apa blaku seterusnya biar diriku dan Allah saja tahu.


Syukurlah dgn kdtgan Ramadhan, ia mbw banyak erti buat diriku. Aku ingin sentiasa dekat dgn Allah agar aku tenang dan tk mgingatkan pkara2 bkaitan dgn dia. Biar aku bahagia dengan mgingati Allah dr memikirkan pkara yg mguris hati. Aku mohon pd Allah agar aku temui kebahagian sejati suatu hari nanti. Amin. 


Salam tanpa benci, salam tanpa dendam buat insan yg mgenaliku. Aku tk mahu simpan perasaan sakit hati dijiwa ini mahupun marah kerana ia memedihkan lagi hati aku ni. Biar aku bebas dari belenggu kekecewaan ini. Biar aku tenang dengan mgingati Allah. Namun banyak pkara aku perlu pbaiki, aku bukan ingin mjadi ustazah or alim ulama. Biarlah seorang insan biasa saja. Senyum selalu…hidup mesti ceria. Sbb Allah lebih myayangi kita semua.

4 comments:

test said...

semuanya ada hikmah tersendiri
lambat laun kita akan nampak juga

Admin said...

mudahan...hehe

yoro okino said...

huhu..
tenang2kn diri

Admin said...

yup.....tng stng air mgalir..hehe

Related Posts with Thumbnails

Komen Dr Blogger

Grab This Widget

Blog Anniversary!!

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary Day :)

Daisypath Anniversary tickers

Radio Rentak Hidup Maya

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."